konnichiwa - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Felice Baltes - WaarBenJij.nu konnichiwa - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Felice Baltes - WaarBenJij.nu

konnichiwa

Door: felice

Blijf op de hoogte en volg Felice

30 Oktober 2014 | Japan, Matsumoto

Zoals het op reis gaat, gaat niet alles soepel. Met een half uur vertraging vlogen we naar Rome. Waarschijnlijk door de vertraging was er geen gate vrij in Rome en stonden we nog 20 minuten stil. Dit zou echter nooit een probleem zijn wanneer we uren overstap tijd zouden hebben. Maar een uur overstap tijd met 50 minuten vertraging is zo goed als onmogelijk. Zeker als je nog geen boarding pass hebt en erachter komt dat het zeker 11 minuten lopen is naar de gate waar het vliegtuig naar Tokyo op ons wacht... tenminste daar hoopte we op. Het is maar goed dat we zoveel gesport hebben de laatste tijd. Flink sprintje getrokken en gelukkig werden we bij de gate opgewacht. Nog even een boarding pass laten maken en toen kon eindelijk de lange vlucht beginnen. Bij binnenkomst in het vliegtuig waanden we ons al in Japan. Alleen maar Japanners met mondkapjes op.

Helaas waar we bang voor waren kwam uit. De bagage stond nog in Rome. We werden al opgewacht door Alitalia om hotel gegevens etc te noteren. Het heeft ook zo zijn voordeel zonder backpack... niet kilometers sjouwen met een zware rugzak op zoek naar het goede hostel adres en niet de keuze van welke kleding je aan moet etc. Het hostel was moeilijk te vinden en dat kwam met name door de straatnamen die of ontbreken of onlogisch zijn. Gelukkig kwamen er vanzelf mensen op ons af om ons te helpen en die hebben ons naar het hostel gebracht. Mensen zijn allemaal super vriendelijk en behulpzaam hier. Het hostel is fantastisch. Schoon, hip, goede keuken en een fijne douche. Helaas een stapelbed, maar dat mag de pret niet drukken.

Tokyo is zo ontzettend groot dat je eigenlijk overal de metro voor moet pakken. De eerste avond daarom in de buurt gebleven en echt Japans gegeten. Je bestelt wat gerechten en die deel je met elkaar. De volgende dag flink lang uitgeslapen en daarna op weg naar Ueno. Een wijk met goede musea en een mooi park. Helaas faalt Jesper nu al als reisleider want alle musea zijn op maandag dicht. Wel een leuke wandeling gemaakt uit de LP, waarbij je naast prachtige tempels, begraafplaatsen en bijzondere bomen ook veel reizigers met de LP zag die dezelfde wandeling maakte.

Omdat we wilde weten of de backpacks waren bezorgd, even terug gegaan naar het hostel. Helaas ze waren er nog niet maar volgens het vrouwtje van het hostel zouden ze in de avond komen. Dus zijn we weer op pad gegaan naar de uitgaanswijk van Tokyo(shinjuku). Zwaar indrukwekkend! We waren de weg al kwijt in het metro station. Het zag er zwart van de mensen en alleen maar enorme gebouwen met neonlichten. We aten in een restaurant waar je in kleine hokjes zit. Wel fijn want je hebt veel meer privacy. Gelukkig waren de backpacks gekomen bij terug komst in het hostel. Heerlijk om schone kleren aan te doen.

Dag 3 in Tokyo bestaat uit een bezoek aan het hoogste gebouw van Tokyo (sky tower). Zoals overal staan de Japanners keurig op hun beurt te wachten om naar binnen te gaan. Wat overigens opvallend is, is dat er voor 1 ding wel 10 mensen voor zijn. Bijvoorbeeld het leiden van de rij voor de kassa. Bovendien zijn er talloze onzinnige beroepen. Zoals een verkeersregelaar die weinig regelt omdat het een doodlopende straat is of 5 mensen die 1 treincoupé schoonmaken.
Het uitzicht vanaf de 350 meter hoge toren is indrukwekkend. Wat een stad en wat hebben we pas weinig gezien in die drie dagen. We komen in een shopping mall terecht en indien uiteten gaan duur is en we een super mooie keuken in het hostel hebben, besluiten we te gaan koken. Verse vis is heel betaalbaar. In de middag naar de oudste tempel van Tokyo geweest in Asakusa. Gezellige wijk. De dag afgesloten in de wijk waar alle nerds komen. Een bijenkorf van 9 verdiepingen vol met manga strips, poppetjes en pokemon achtige kaarten. Bizar.

Dag 4 op tijd opgestaan. Tokyo afgesloten met een bezoek aan de vismarkt. Met de trein naar Matsuuuumotoooo, in de alpen. Prachtig hoe de vroege zonsondergang rood licht achterlaat op de bergen rondom Matsumoto. We stappen een poepsjiek hotel binnen waarvan we beide raar staan te kijken dat het zo betaalbaar is. Alles zit erop en eraan waaronder een ochtendjas, slippers, tandenborstel, scheermes, Japans badhuis en een drank/eet automaat, die je hier overigens op elke hoek van de straat vind. We genieten nu maar even extra van de luxe, dat zal in Zuid Oost Azië wel minder worden.

Matsumoto is niet groot dus we besluiten 1 dag het stadje te verkennen, bij te komen van Tokyo en uit te zoeken hoe we in de bergen komen. Morgen pakken we eerst een trein en dan een bus om uit te komen in kamakochi. Daar kunnen we verschillende tochten de bergen in doen. Zin om eindelijk weer eens echt de spieren te laten werken en iets actiefs te doen...

• 30 Oktober 2014 - 16:35

Ruud:

leuk om zo mee te reizen met jullie. Klinkt allemaal boeiend. Veel plezier komende dagen.

• 30 Oktober 2014 - 20:09

Belinda Chervet:

Fee wat fascinerend dat Japan. Ik hoop dat je blijft bloggen dan reis ik op die manier een beetje mee door Japan. Have fun. Lieve knuf van ik, en ook één van Cees-jan! X